MIKROFLEX Könyvelő és Adótanácsadó Kft. | Számunkra fontos az Ön nyugalma!
- +36/30-9-346-385
- info@mikroflex.hu
- +36/30-9-346-385
- info@mikroflex.hu
Elsődleges könyvelési szolgáltatási területünk:
Budapest 19.kerület,, Kispest, 10.kerület, 16.kerület, 18.kerület és 17.
kerület.
A D Ó Z Á S R E N
D J E 2018.
Ezt
a törvényt teljesen átírták és három új,
külön törvényre bontották
1. Adózás
rendje (Art) bevallások, fizetési határidők,
adatszolgáltatások
2.
Adóigazgatási rendtartás (Air) általános,
viszonylag állandó eljárási szabályok
3.
Adóhatósági végrehajtás (Avt) a
végrehajtási eljárást szabályozza
Ezekre
részletesen nem térnék ki, mert talán ezek a „legunalmasabb” törvények, de ami
fontos és többeket érdekelhet azt leírom:
·
Megszűnik az adószám felfüggesztés és a
fokozott adóhatósági felügyelet mint kategória
·
A megbízható
adózók a visszaigényelt áfát 30
napon belül visszakapják ( a többieknél ez a határidő 75 nap)
A megbízható adózókat a NAV a honlapján
közzéteszi, a többieket nem
·
Az önellenőrzést előzetesen be lehet
jelenteni, - természetesen csak az ellenőrzés megkezdése előtt, - ez esetben a
bejelentett adónemben 15 napig nem indít ellenőrzést a NAV
·
Adófizetési
biztosíték (nagyon ÚJ)
·
lényege a törvényben van, részleteiről
kormányrendelet készül
·
azoknál a cégeknél lesz előírható, ahol
olyan személy lép be újonnan, vagy alapít új céget, aki egy adótartozással
megszűnt cégben döntési pozícióban volt
o
döntési pozícióban van a vezető tisztségviselő, a képviseletre
jogosult, valamint az 50%-ot meghaladó
mértékű tulajdonrésszel rendelkező tag
o
döntési pozícióban lévőnek a
felszámolási, kényszertörlési eljárás kezdő időpontját megelőző 360 napon belül
a feltételeknek megfelelő személy számít
o
a biztosíték kivetése az 5 éven belül megszűnt és az 1 millió forintot
meghaladó (kiemelt
adóteljesítményűeknél 2 millió forint) adótartozást hátrahagyott cégeknél
döntési pozícióban levőkre vonatkozik
·
az adóbiztosítékot maximum 12 hóra kérhetik és csak a biztosítékot
letétbehelyező cég esetleges adótartozásának kiegyenlítésére használhatja a NAV,
összege a „bűnös” cég által
hátrahagyott adótartozás
·
a megállapított biztosítékot egy letéti
számlára kell befizetni, vagy bankgarancia formájában nyújtható
·
ha a letétbehelyezett összegből
adótartozásra lehív a NAV, a biztosítékot az eredeti összegre 15 napon belül ki kell egészíteni, ha
ez nem történik meg törölhetik az adószámot
·
a 12 hónap elteltével 30 napja van a
NAV-nak, hogy a fel nem használt összeget visszautalja
·
az
adófizetési biztosíték ellen 8 napig lehet fellebbezni, ennek eltelte jogvesztő
!!!
·
Iratbetekintés
·
az adózó nem tekinthet bele azokba a
nemzetközi megkeresésekbe, amelyeket más állam küldött a NAV-nak,
iratbetekintést az információt kérő külföldi adóhatóságtól kérhet
·
a NAV által más államtól kért
megkeresést és az arra kapott választ annak beérkezését követően lehet
megismerni
·
Az ellenőrzés időtartama
o
megbízható adózók esetén maximum 180
nap, egyéb esetekben maximum 365 nap lehet, az ellenőrzés szüneteltetése
megszűnik
o
30, 90, ill. 120 napos hosszabbítás
lehetséges, ha:
§ az
adózó az ellenőrzést akadályozza, nem működik együtt
§ ha
az adózó képviselője, meghatalmazottja akadályoztatva van és e miatt halasztást
kér a cég
§ ha
az adózó iratai hiányosak, pontatlanok, vagy rendezetlenek
§ ha
hiteles fordítást kell kérni
§ ha
a pontos tényállás a rendelkezésre álló idő alatt nem tisztázható
o
ebből gyakorlatilag az következik, hogy
a + 120 nappal számolni lehet
·
Bizonyíték
benyújtása (jelentős változás!)
o
az ellenőrzést követően születik egy
jegyzőkönyv, amire átfogó ellenőrzés esetén 30 napon belül, egyes adónemekre
irányuló ellenőrzés esetén 15 napon belül észrevétel tehető, valamint
bizonyítékok csatolhatók be (ez eddig is
nagyjából így volt)
o
ezt követően megszületik az elsőfokú
határozat, amellyel szemben fellebbezésnek van helye (ez is így volt eddig is) DE ebben a fellebbezésben már nem
terjeszthető elő olyan új bizonyíték amiről az adózó már az elsőfokú határozat
meghozatalakor tudott, vagy tudhatott
o
a II. fok az I. fok döntését
helybenhagyhatja, megváltoztathatja, megsemmisítheti, illetve új eljárás
lefolytatását írhatja elő
o
a II. fok ellen felügyeleti intézkedés
lefolytatása kérhető (Cúria)
·
Mérsékelt
adóbírság
o
adóbírság kerül kiszabásra megállapított
adóhiány, vagy jogosulatlan visszaigénylés esetén, amelynek mértéke az adóhiány
50 – 200%-a
o
ez a bírság idéntől kezdve csak
feltételesen kerül kiszabásra és ha az adózó a határozatot elfogadja (nem
fellebbez), valamint a megállapított adókülönbözetet határidőben átutalja,
akkor mentesül a bírság 50%-nak megfizetése alól
Külföldi
bankszámlanyitást be kell jelenteni a NAV-nak (2018.évi változás)
A 2017.12.31. előtt
nyitott számlákat 2018.01.31-ig kell bejelenteni !
·
Zárolt
bankszámla
Ha a NAV a társaság bankszámláját zárolja, bizonyos
kifizetéseket kérelemre engedélyezhet. (pl.
bérfizetés, fontos beszállítók számláinak fizetése, adófizetés….ha a cég
igazolja, hogy e nélkül a gazdálkodása ellehetetlenülne)
·
Végrehajtási
eljárás
o
Közigazgatási ügyekben a NAV lesz az általános végrehajtó szerv.
o
Ez azt jelenti, hogy mindazon
tartozásokat a NAV hajtja végre, amik úgy vannak definiálva, hogy adók módjára
behajthatók, valamint a más közigazgatási szervnél levő tartozások, úgy mint:
Önkormányzatok, Államkincstár, MNB, Kamarák, ….stb.
o
a
törvényszéki végrehatók feladatát is a NAV veszi át, de csak 2019. január 1-től
o
10.000,- Ft alatti tartozásokra
végrehajtás nem foganatosítható
o
10.000,- - 100.000,- Ft-ig terjedő
tartozásra csak jövedelem letiltás foganatosítható
o
500.000,- Ft-ot meghaladó tartozásra
ingatlan is foglalható
o
a lefoglalt, de át nem adott
gépjárművekre az elidegenítési tilalom mellett kőrözést is kiadathat a NAV
·
Letiltások
o
a munkáltatónak a kézhezvételt követő 15
napon belül tájékoztatnia kell az adóhatóságot a letiltás és a jövedelem
várható összegéről (ez nagyjából eddig is így volt), valamint azok változásáról a
letiltás teljes időtartama alatt (az ide vonatkozó részleteket még
nyomoznom kell…)
CÉGKAPU
Az adóügyeket 2018-ban továbbra is az ügyfélkapun
intézzük, az eddigi gyakorlat szerint.
Fontos, hogy semmilyen adó ügyet ne intézzenek a cégkapun keresztül, mert ha onnan kerül beküldésre bármi a NAV-nak (pl. egy önállóan megírt részletfizetési kérelem, vagy valami beadvány), akkor innentől kezdve már az adóbevallásokat is csak a cégkapun keresztül lehet beküldeni, nekünk (mármint könyvelőknek) általában egyenlőre pedig csak ügyfélkapunk van :) .
Elsődleges könyvelési szolgáltatási területünk:
Budapest 19.kerület,, Kispest, 10.kerület, 16.kerület, 18.kerület és 17.
kerület.